De senaste 10 åren har den digitaliserade kommunikationen utvecklats i en rasande fart och det har även kommunikationsbranschen. Idag är det viktigare än någonsin för företag att synas och även att kommunicera direkt med sina kunder. Dessutom förändras kommunikationen fortfarande i snabb takt och man kan vara säker på att den inte kommer vara samma sak om ett år som den är idag. Faktum är att den sannolikt kommer att se helt annorlunda ut även om det kommer vara i princip samma grundprinciper som gäller då och idag. Det gäller helt enkelt att hinna med i utvecklingen och detta kan vara väldigt klurigt för företag som utöver detta har mycket att göra.

Förtjänad media kommer att ta större plats, detta innebär den media som du skapar själv och som dina kunder kommer att vilja interagera med. Det är även viktigt att du skapar samarbeten med så kallade influenser för att nå ut till fler kunder, även detta blir så kallad förtjänad media. Se till att leverera bra produkter istället för att köpa dig till positiva recensioner. Detta kan vara väldigt lockande i dagens samhälle men det kommer att komma tillbaka och “bita dig”.

Det är otroligt viktigt att du fortsätter att interagera med dina kunder och framför allt att du interagerar mera, du kan helt enkelt inte interagera för mycket med dina kunder och övrig publik. Detta får dig att se väldigt trovärdig ut och företag som är dåliga på att kommunicera och exempelvis plockar bort kommentarer från sociala mediers plattformar kommer att få ännu mer kritik i fortsättningen. I takt med att Internet blir större och större fortsätter användarnas medvetenhet att öka och det innebär att de inte kommer att se genom fingrarna med de företag som inte spelar enligt alla de regler som finns på sociala medier. Se till att lära dig dem.